Tal com es detalla prou bé a l’apartat d’antecedents de la memòria del projecte, Salt és un municipi bastant pla, fet que facilita l’ús de la bicicleta per als desplaçaments quotidians. Igualment està integrat dins d’una àrea urbana amb diferents equipaments administratius, culturals, esportius, educatius,..., d’afluència destacable.
Aquesta àrea urbana supera de llarg el centenar de miler d’habitants amb els seus respectius vehicles. Només Salt concentra al voltant de 30000 habitants en 3 Km2. El trànsit que se’n deriva és, per tant, considerable.
Vista la voluntat de millorar el trànsit, de disminuir la contaminació atmosfèrica, de reduir el consum energètic, de promoure hàbits saludables, etc, tenim clar que s’ha de promoure l’ús de mitjans alternatius al vehicle privat. Siguin els mitjans de transport públic o l’ús de la bicicleta. I aquesta promoció, sempre hem entès que no es fa tant en campanyes com facilitant-ne l’ús. Fent que sigui una opció còmode i útil per a l’usuari.
En el cas de la bicicleta, que és el cas que ens ocupa, considerem que el seu foment té diferents fases i llocs: Per una banda si parlem de noves zones de creixement s’haurien de preveure carrils a tots els carrers. És qüestió de planificació. A les zones urbanes ja consolidades la implantació és més difícil. Per una banda tenim clar que no es poden fer carrils per a bicicletes a tots els carrers i que per tant s’hauria de prioritzar on es fan segons la funció que els volem donar. Per acabar de promoure l’ús de la bicicleta al nucli urbà caldrà complementar la xarxa bàsica amb una jerarquització de carrers. Tot plegat però, s’ha de plantejar per fases:
A)La creació d’una xarxa bàsica que entrellaci els carrils est-oest amb altres de connexió nord-sud.
B)En una segona fase, a partir de l’extensió i consolidació de l’ús de la bicicleta, establir una graduació de tots els carrers de Salt on l’ús de la bicicleta sigui des de prioritari fins a prohibit.
Una graduació que podria anar de:
a- Vies principals que travessen el municipi.
b- Vies importants de connexió interna.
c- Carrers veïnals (de circulació lenta, i en alguns casos restringida)
d- Carrers peatonals.
Al nostre entendre als carrers de l’apartat (d) la circulació de bicicletes hi hauria d’estar restringit i en els de l’aparat (c) hauria de ser l’ús prioritari sense cap senyalització de carril (com a molt recordar les prioritats a sota el senyal vertical de velocitat 30 i no confondre amb la senyalització de carril exprés per a bicicletes). En els dels apartats (a) i (b) orientaria la seva circulació en forma de carril bicicleta si és el cas que hi passa.
Entenem que, per a una millor comprensió per part de tothom, primer s’ha d’anar executant la xarxa de carrils bicicleta. Només entenem els carrils bicicleta com a vies segregades del trànsit. Unes vies el màxim de rectes possible i amb un recorregut llarg. NO CONFONDRE ZONES 30 AMB CARRILS BICI. Per a millorar el seu component didàctic també seria bo pintar l’asfalt dels carrils per a bicicletes de color vermell.
Pel que fa a la graduació de carrers, repetim, no cal omplir els carrers de senyals de carril bici per no confondre.
Si comencem a pintar carrils bici a tot arreu aquests perden sentit. Els carrils bicicleta s’han de veure com a rutes segures, rectes, llargues, amb continuïtat amb altres carrils i que assegurin l’accés a la majoria de zones de Salt.
La nostra proposta de xarxa bàsica urbana de carrils per a bicicletes és la següent:
Est-Oest:
A.1-Sant Antoni – Sant Dionís – Camí del Rec. Continuació del carril bici del carrer Sant Dionís pel Camí del Rec fins al pont de la Sèquia Monar (a partir d’aquí, entrada cap a Les Deveses i enllaç amb la ruta del Carrilet). També caldrà preveure aquest enllaç pel Camí de les Guixeres. Pel que fa a l’enllaç amb Girona caldrà estudiar l’últim tram del carrer Sant Antoni ja que l’amplada del carrer no permet un carril bici segregat i circulació motoritzada alhora. I finalment d’aquest carril cal dir que caldria protegir-lo millor del trànsit motoritzat ja que en algun tram actualment està més protegit de la vorera que no pas dels cotxes.
A.2-Pep Ventura – Roca Delpech – Països Catalans. Solucionar la continuació del carril de Pep Ventura - Roca Delpech,..., en la seva continuació cap a Montfullà S’hauria de tornat a fer visible el seu pas per davant del pavelló i millorar el seu pas per Torre Mirona.
A.3-Avinguda de la Pau – Camí dels Carlins. Senyalitzar el carril bici de l’avinguda de la Pau i preveure la seva urbanització quan es realitzi el creixement cap al Sud. En aquest carril hi han de sortir les connexions nord sud. Una creuant cap a la zona del Mas Masó. Una altra al final del Camí dels Carlins en direcció al Barri Vell. Caldrà estudiar millor l’enllaç amb el carril provinent del centre. Aquesta es podria fer passant per un dels amples parterres de davant de l’Escola Garbí i pel passeig central del carrer Folch i Torres. Llàstima que en la reurbanització d’aquest carrer al davant de les escoles s’eliminés el carril bici previst.
Nord-Sud:
El tram entre el Pg. dels Països Catalans i el carrer Àngel Guimerà s’haurà d’esperar a fer el carril bicicleta que havíem acordat amb aquest equip de govern i que les recents obres de reurbanització no han contemplat.
Des d’Àngel Guimerà fins a Sant Dionís els carrers continuen essent molt estrets i simplement s’hauria de restringir la circulació per a vehicles motoritzats.
A diferència del carril nord-sud pel centre aquest sí que tindria una certa afectació d’aparcaments.
A.7-Fontissa de Sta.Eugènia – Mas Masó: Es tracta d’enllaçar el carril de l’avinguda de la pau i fer-lo arribar fins al carrer Costabona (a Girona) tot aprofitant el que hi ha fet al Mas Masó. Per tant, és qüestió d’acordar amb Girona la seva continuïtat per la Frontissa de Sta.Eugènia. També seria qüestió de treballar conjuntament amb la ciutat veïna la connexió des del carrer Costabona amb el carril provinent del carrer Sant Antoni.
2na- Paral·lelament hem d’anar estudiant una jerarquització de carrers en la línia exposada al punt 2.
3ra- Prioritzar els diners del FEIL per aquest 2010 al carril 1.4. Connexió pel Centre. No dispersar els recursos en múltiples senyalitzacions de carrils bici arreu del poble que no responen a un carril tal com l’hem plantejat i que segons el nostre parer duen a confusió i no conviden a utilitzar-lo més que qualsevol altre carrer.
4ta- Seguir treballant en els enllaços més difícils per trobar una solució satisfactòria.
5èna- Adoptar el compromís de dotar-nos d’una partida anual per avançar en la xarxa plantejada.
Març de 2010.